Een oud klasgenoot vroeg me pas naar het verschil tussen marketing en communicatie. Dat zette me aan het denken én aan het Googlen. Wat zeiden vakgenoten hierover? Delen zij mijn mening? En is er een officiële definitie?
Het grappige is dat er geen eenduidige mening is. De meeste schrijven dat communicatie een onderdeel van marketing is en daar kan ik me zeker in vinden. Maar andere verschillen of overeenkomsten die genoemd worden, vind ik minder passend. Zo las ik dat marketing zenden is en communicatie de dialoog en dat marketing stellig is en communicatie flexibel. Om mijn inzicht te delen, licht ik eerst toe wat ik onder marketing en communicatie versta.
Marketing
Marketing komt van ‘market getting’. In mijn optiek moet je dat op twee manieren uitleggen:
1) Het begrijpen van de markt
2) Het veroveren van de markt
Het begrijpen van de markt
Marketing is het begrijpen van de markt, zowel klanten, leveranciers, relaties en concurrenten. Je kunt dit ook omschrijven als ‘de stem van de klant’ binnen een bedrijf. Wie is je doelgroep? En wat zijn hun behoeftes, wensen en eisen? Hoe kun je jouw doelgroep bereiken? Welke boodschap gaat aansluiten bij deze doelgroep? Hoe ziet de concurrentie eruit? Wat zijn stakeholders en wat is hun mening over de markt?
Het is de taak van marketing om deze vragen te beantwoorden en op basis daarvan beslissingen te nemen.
Het veroveren van de markt
Marketing brengt eerst het umfeld in kaart, door de markt goed te begrijpen. Daarna is het belangrijk om te weten hoe je de markt kunt veroveren? Hoe ziet je dienst of product eruit? Hoe kun je onderscheidend zijn? Welke boodschap sluit aan bij je doelgroep? Deze vragen worden meestal beantwoord in een (jaarlijk) marketingplan met diverse campagnes
Communicatie
Communicatie is enorm breed. Het is ieder vorm van interactie (zenden en ontvangen) tussen mensen. Dit kan verbaal of non-verbaal zijn, in de zakelijke of privé sfeer. Dit begrip is breed, maar ik beperkt het in dit verhaal even tot marktcommunicatie: communicatie in dienst van commercie.
In mijn optiek is communicatie het overbrengen van een (onderscheidende) boodschap naar de doelgroep met als doel omzet genereren, direct of indirect. Communicatie is een onderdeel van een marketingcampagne.
Wat is dan het verschil?
In mijn definitie is communicatie echt onderdeel van marketing. Marketing brengt de markt in kaart, is de stem van de klant, adviseert over aanpassingen aan dienst en/of product en bedenkt campagnes om de onderscheidende boodschap over te brengen. Communicatie start bij de campagnes. Wat gaan we communiceren, naar wie, hoe en met welk doel. Dat zijn zaken die in een communicatieplan komen. Communicatie is uiteraard een dialoog, dus ook reacties vanuit de markt worden gezien, beantwoord en geëvalueerd. Indien nodig wordt de boodschap aangepast.
Communicatie kijkt dus niet naar wensen, behoefte en eisen vanuit de markt en kijkt niet naar concurrentie. Het brengt puur de boodschap over en kijkt hoe de markt daarop reageert. Voordat communicatie succesvol is, moet je echter wel de markt begrijpen. Marketing is dus wel een essentieel startpunt. En hoe goed je marketing ook is, als je niet juist communiceert… verkoop je geen dienst of product extra!
Samenvattend: communicatie is niet succesvol zonder marketing en marketing is niet succesvol zonder communicatie! Ze zijn gelijkwaardig in belang, maar niet hetzelfde.
Er is een grote overlap, veel gemene delers. Maar marketing heeft zijn blikveld gericht op sales, waar communicatie het blikveld heeft gericht op imago en identiteit.
Precies hetzelfde blog kwam ik ook hier tegen: https://www.volmarketing.nl/verschil-tussen-marketing-en-communicatie/ ??
Hi, dat is iets meer dan toevallig denk ik… die van mij stamt uit 2016… die van volmarketing is wat jonger. Ben wel benieuwd naar zijn mening, misschien dat ik daar maar eens naar moet vragen 🙂